Ajándék
Kéz
2022 - AJÁNDÉK - ZSŰRI

Filmes zsűri:

 

Dombrovszky Linda
filmrendező

A Városmajori Gimnázium mozgókép óráin döntöttem el, hogy filmrendező leszek. A filmezés elméleti és gyakorlati alapjait a  Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikációs szakának filmes szakirányán tanultam, majd elvégeztem a Színház-és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakát - az utolsó szemesztert a Római Filmakadémián.

Közben rengeteget dolgoztam asszisztensként, például Sopsits Árpád, Bereményi Géza, Szász János nagyjátékfilmjeiben, így ismertem meg közelről a filmkészítés különböző megközelítésmódjait.

Rendezői munkáim nagy részéből (legyen fikciós vagy dokumentumfilm) az körvonalazódik ki, hogy a tékozló fiú hazatéréstörténetét járom körül, és sokszor idős emberek a főhőseim. Első egész estés filmem a Szabó Magda azonos című regényéből készült Pilátus, mely többek között 2020-ban felkerült a legjobb külföldi film Golden Globe Díjáért versengő szűkített listára, a Milánói Filmdíjon öt kategóriában nyert, illetve elnyerte a Legjobb tévéfilm és rendező díját az idei Magyar Mozgókép Szemlén.

 

 

Lázár Kovács Ákos
médiakutató, a Faludi Film és Média szakmai vezetője

Médiakutató, esztéta, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet és Társadalomtudományi Karán a Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet vezetője. A SIGNIS (A Kommunikáció Katolikus Világszervezete) európai régiójának médiaoktatási vezetője, rendszeresen tart kurzusokat, vesz részt konferenciákon, vezet kutatásokat, publikál könyveket, tanulmányokat a kultúratudomány, a média, a film és a kommunikációelmélet körében.

 

 

Mispál Attila
film- és színházi rendező, forgatókönyvíró, dramaturg

1966-ban született Budapesten. A Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, majd tanulmányait az ELTE Bölcsészkarán latin, orosz, magyar nyelv és irodalom, valamint összehasonlító irodalomtörténet szakon folytatta. 1992-ben felvételt nyert a Színház és Filmművészeti Főiskola film- és tv rendező szakára, ahol 1997-ben szerzett diplomát. 2005-ben forgatta le mindmáig egyetlen egész estés játékfilmjét, A fény ösvényeit, amelynek társ-forgatókönyvírója is volt, s amely a Magyar Filmszemlén hét kategóriában vívott ki szakmai elismerést. Ezt követően tévé-, dokumentum-, ismeretterjesztő, portré- és koncertfilmeket készített igen változatos témákban.

Színházban is tevékenykedik. 1997 és 2004 között a Bárka Színház Írói Műhelyének tagjaként a Bárka mozgókép fedélzetének volt a vezetője. 2006 és 2012 között a debreceni Csokonai Színház mozgókép műhelyének munkáját irányította, s jelenleg is e színház munkatársa a művészeti műhely tagjaként.

2014-ben Balázs Béla-díjban részesült. 2021 decemberében a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja lett.

 

 

Varsányi Ferenc
Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, producer, egyetemi oktató.

1973–1974-ben az Animációs Akadémián (Pannónia Filmstúdióban) tanult. 1975–1989 között a Pannónia Filmstúdió rendezője volt. 1978–1982 között animációs gyermekszakkört vezetett. 1979–1982 között az Iparművészeti Főiskola Továbbképző Intézetének animáció szakán tanult. 1982–1983-ban rajztanárokat oktatott. 1982–1985 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola tv-rendező szakos hallgatója volt. 1982–1989 között a Film- és Tv-művészek Szövetségének vezetőségi tagja volt. 1985–1986-ban animációs tanfolyamot vezetett. 1986–1987-ben videótanfolyamot vezetett. 1987–1989 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola óraadó tanára volt. 1989–1990-ben az ausztráliai Soundstage Animation Ltd. magyarországi művészeti igazgatója volt. 1991–1995 között a hollywoodi Klasky/Csupo Inc. igazgatója, valamint a Varga Stúdióban rendezett, forgatókönyveket írt. 1996–2001 között a Feature Films for Families technikai rendezője volt. 1998 óta a Magyar Rajzfilm Produkciós Iroda ügyvezető igazgatója. 2001 óta a Cartoon Works rendezője.

 

Fotós zsűri:

 

Haris László

Balogh Rudolf- (2001) és Demeter-díjas (2003) fotográfus. Közel húsz egyéni és számos csoportos kiállításon vett részt itthon és külföldön egyaránt. Műveit különböző köz- és magángyűjtemények őrzik: Pécsett a Janus Pannonius Múzeum Modern Képtára, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Sárospataki Képtár és a Körmendi-Csák 20. századi Magyar Fotóművészeti Gyüjtemény.

1943. február 9-én született Budapesten. Bátyjától tanult meg fényképezni, hat évesen már tud filmet hívni, kontaktolni. 1956. november 2-án, 13 éves korában megengedték neki a szülei, hogy végig fotózza a forradalom budapesti helyszíneit. A képeket sokáig rejtegetni kellett, de 2006-ban, a forradalom 50. évfordulóján kiállítás nyílt belőlük a Műcsarnokban, az Ernst Múzeumban, Bécsben és Washingtonban.

A Vörösmarty Gimnáziumban érettségizett, 1962 és 1968 között pedig a Budapesti Műszaki Egyetemre járt, itt diplomázott. 1972-tól nyolc évig a Nagyító című hetilapnál dolgozott, majd tíz évig a Pannónia Filmstúdióban volt standfotós. 1992-től 1997-ig a Teszt Magazin fotográfusa. Közben 2000-ig, közel húsz éven át kulturális és politikai plakátokhoz készített fotómunkákat grafikus barátaival, több rangos díjat is nyertek ( pl. 1985-ben az Év plakátja díjat Pócs Péter grafikussal).

1992-ben hozta létre  Az angyali követés című film forgatókönyvét, a művet Dániel Ferenccel és Orosz Istvánnal készítette. Megismerte az animációs film technikáját, fotósként, majd animátorként számos film készítésében vett részt. Új fotó-animációs eljárást dolgozott ki, amit először Orosz István Ah, Amerika! (1984) című filmjében alkalmaztak.

Fotográfiát tanít az ASA fotóművészeti szabadiskolán. 2003-tól a megszünésig a Magyar Mozgókép Közalapítvány Szakkuratóriumának, 2004-től a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnökségi tagja.

2007-ben meghívták rendes tagnak a Magyar Művészeti Akadémiára.

1996 óta napjainkig újra absztrakt fotókat készít festmények apró részleteiről. Saját hitvallása szerint: „ A világ fölfelé és lefelé tartó végtelenségének megnyilvánulásai ezek a szokatlanul nagy méretű … fotográfiák.”

 

 

Szalontai Ábel

1998-ban kapta diplomáját az Iparművészeti Egyetem Vizuális Kommunikáció szakán. 5 év szabadúszó fotográfusi munka után 2003-tól az Egyetem fotográfia szakán műteremvezető, 2004-töl tervezőtanár. 2006-tól a fotográfia szak vezetője, 2014-töl a Média Intézet vezetője. 2013 doktori fokozatot szerzett, 2019-ben habilitált. Alkotói és oktatói munkájában közös pont az együttműködésre épülő szabad gondolkodás képi és narratív összefüggésének vizsgálata.

 

 

Pilló Ákos

1977-ben született Nyíregyházán. 1999-ben dokumentumfilmesként kezdte pályafutását. Számos díjnyertes dokumentumfilmet készített, főként a társadalom perifériájára sodródott emberekről, továbbá fontosnak tartja a még létező hagyományok felkutatását és megörökítését is. Több évig televíziós operatőrként tevékenykedett. 2006-ban Gödöllőn szerzett kommunikáció-technikai mérnök diplomát. 2009-től kezdett el komolyabban foglalkozni a fotográfiával, azóta több, hosszú távú projekten is dolgozik.  Projektjei az embert és környezetét, valamint a múlt és a jelen kapcsolatát vizsgálják. Témái személyesek, mivel úgy érzi, hogy így tud közel kerülni a mondanivalóhoz.
A Faluvége című első önálló fotókiállítása a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával jött létre 2014-ben. Azóta több egyéni és csoportos kiállítása volt. Több éve dolgozik a Kárpátalja címet viselő fotósorozatán, melynek létrejöttét két éven keresztül a Nemzeti Kulturális alap, az anyagból létrejött kiállítást pedig a Magyar Művészeti Akadémia támogatta. Már több mint tíz éve stúdiómérnökként dolgozik a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. 2019-ben végzett a Budapesti Metropolitan Egyetemen dizájn- és művészetmenedzsment MA szakon.

 

Ökumenikus zsűri:

 

Barbora Cihelkova (Csehország)
filmkritikus

Barbora Cihelková (*1982) works as a journalist for the national daily Právo. She graduated in film studies at Charles University in Prague. During her studies, she focused on film spirituality and the sacred dimension of the audiovisual media. The main object of her interest became the films of the 1960s (the so-called Czech New Wave), which she viewed from the perspective of theological hermeneutics and Christian ethics. As an ecumenical juror, she participated in the 62nd Zlín Film Festival.

 

 

Csabai Attila
vágó

Csabai Attila (1984) a jezsuita Szőts István Filmműhely alapító tagja. Egyetemi tanulmányait magyar nyelv és irodalom, kommunikáció, majd vágó szakon végezte. Számos magyar és nemzetközi produkció vágója, vágóasszisztense, utómunka supervisora. A Szelíd című filmet, melyet vágókén jegyez, 2022-ben mutatták be a Sundance Filmfesztiválon. Tagja a Magyar Film- és Videóvágók Egyesületének. Tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, jelenleg a PPKE kommunikáció szakán oktat vágást.

 

 

Grosch Nándor
rendező

 

1970 július 4-én született Dunaújvárosban, a Gyerekszem Egyesület alapító elnöke, pedagógus (KLTE-BTK), gyermekpszichodráma-vezető (MPE), filmes produkciós manager (SZFE), gyermekvédelmi szakember (gyermekvédelmi gyám), aki 2002 óta vezet filmes gyerek- és kamasz csoportokat. A 2000-es évek elején különböző filmes produkciókban dolgozott gyártási-, és rendezői oldalon (Hukkle, Rinaldo, Világszám), kulturális-, zenei-, és szociális portrékat készített, majd egyre inkább a gyermekvédelem és a szociális filmezés, filmcsoportozás felé fordult. A filmcsoportokban eddig több mint 400 kisfilm készült, amelyek hazai- és nemzetközi diákfilmfesztiválokon számos díjat nyertek. A gyermekvédelmi filmes munkájáért Ferenczi György díjban részesült. 2004-ben a hit felé fordult, a Konstantinápolyi Patriarchatus felolvasója, nős, három gyermek édesapja.

 


Egyetemi diákzsűri:

 

Magyar Boglárka

Magyar Bogi vagyok, 22 éves, és tavaly végeztem az ELTE Bölcsészettudományi karán filmelmélet-és filmtörténet szakon, ahol kortárs magyar dokumentumfilmekből készítettem a szakdolgozatom, de idéntől a mesterképzést a PPK-n kezdtem el. Az írás és a történetek nagyon közel állnak hozzám, középsuli óta írok novellákat, egyetem óta pedig igyekszem a nyilvánosság elé is tárni ezeket az írásokat. Avagy ahogy én mondom, írás közben levegőt vesznek a kezeim. Mindemellett szervezője vagyok a Fiatal Drámaírók Házának, szerkesztem a Nincs online folyóirat színház rovatát, és múlt héten kezdtem tanulmányaim a freeszfe személyes színház képzésén. Ha tehetem, rengeteg olvasok, és igyekszem lépést tartani a legújabb filmes kínálattal is. Ja, és a kedvenc színem a kék! Ez egy fontos és releváns információ... ;)

 

 

Elbert Tamás

Jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatója vagyok, Kommunikáció és Média szakon. Korábban a Werk Akadémián tanultam és vágóasszisztensi vizsgát tettem.

 

 

Feiner Janka

 

Gimnazista diákzsűri:

 

 

Czegle Réka Boróka

 

 

 

Dobi Liliána

Dobi Liliána vagyok, a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium diákja. A filmek világa már fiatalon magával ragadott, a gyermekkori álmom az volt, hogy színész legyek. Később a rendezés és a színház kezdett el érdekelni, sokáig ezen a téren terveztem elhelyezkedni is. Annak ellenére, hogy már nem aktuális ez a jövőkép a filmipar és a filmek továbbra is szerves része az életemnek és óriási szenvedélyem. 

 

 

Mézes Márton

 

 

Ókovács Benedek

Ókovács Benedek vagyok, végzős gimnazista, váci piarista. Videózással, filmezéssel immáron több, mint 6 éve foglalkozom, melynek során az amatőr kamerázástól indulva sikerült, sikerül (talán) egyre értékesebb, komolyabb projekteket, filmeket készítenem. Több, mint 4 éve egy csapat lelkes diákkal megalapítottuk a konstansonline.hu diákportált, ami elsősorban váci és diákokat is érintő témákat dolgoz fel, diákok által. Mára több mint 20 fős szerkesztőségünk van, képzési alkalmakat szervezünk neves újságírókkal, az évek alatt pedig filmek, videók tucatjait készítettük a legkülönbözőbb témákban, folyton tanulva, egymást segítve (focikupa-döntő közvetítésétől kezdve portréfilmekig). A filmkészítés minden pillanatában lelkes vagyok, a tervezéstől az utómunka utolsó simításáig élvezem az alkotást. Több alkalommal részt vettünk az Ökumenikus Diákfilmszemléken, amelyekről többször is különdíjjal tudtunk távozni.

 

Támogató partnereink